top of page
  • Writer's pictureAntonia Šarić

Ljudi i biljke: Matea Brajdić

Matea Brajdić je mlada grafička dizajnerica koja uz fotografiju, knjige, putovanja i kuhanje, voli uzgajati sobne biljke, a tu ljubav prema biljkama naslijedila je od svojih baka.

Bake su ju učile kako se brinuti o biljkama i poticale ju da se brine o njima pa joj možda upravo zato briga o biljkama dolazi tako prirodno i jednostavno.



Kako to da si se odlučila skupljati i uzgajati biljke?

˝U prijašnjoj sobi nisam mogla ništa održati na životu koliko god htjela jer sam imala tavansku sobu sa jednim prozorom - užas (haha). Baš kada sam se preselila u novu sobu, baka je na žalost umrla, a biljke su neko vrijeme ostale same u njezinom stanu. Nakon nekog vremena, sve sam ih preselila u svoju sobu kako bi ih oživila.

Uvijek sam nekako bila okružena biljkama, ali tek tada su to postale moje biljke… prvo jutro kad sam se probudila u sobi s novim biljkama, kad sam vidjela sve to zelenilo, i taj osjećaj svježine, zaljubila sam se! Jednostavno je nemoguće probuditi se i biti loše volje.

Sve moje biljke me podsjećaju na baku, njezin zlatni puzavac (golden pothos) sam uspjela oživiti iako je bio na samom rubu i do sada sam ga propagirala 4 puta, još uvijek mi nove reznice stoje u vodi, pripremaju se da stvore još jedan bakin pothos.

Bake su me potaknule na sakupljanje biljaka, ali njihova svježina i život koji donose u prostor got me hooked.˝



Matea svoje biljke nabavlja posvuda! Često ih pronalazi u supermarketima, dobiva reznice na poklon od prijatelja i ponekad ukrade neku reznicu iz osnovne škole kad obavlja svoju građansku dužnost - glasanje :D Sve biljke koje uzgaja su joj jako drage, ali posebno voli puzavce koje je naslijedila od bake.


Osim sobnih i balkonskih biljaka, njezina mama uzgaja povrće u malom urbanom vrtu. ˝Mama je jako željela cijeli vrt (čitaj: hrpa zemlje, trave i korova :)) pretvoriti u vrt s povrćem, ali nam za sada nije baš uspjelo. Zato sada imamo malu gredicu u kojoj je mama sadila cherry rajčice, tikvice, ružmarin, bosiljak i neven. Mama se o njoj brine, a nadam se da ću i ja iduće godine, to mi je želja.˝



Kako ti i tvoja obitelj prakticirate održivost u svakodnevnom životu?

˝U kuhinji imamo jednu kanticu u kojoj sakupljamo kompost, zamatamo ga u stari novinski papir i svaku večer smotuljak bacimo u smeđu kantu koju smo dobili od grada.

Nekoliko godina prije nego smo dobili smeđu kantu koristili smo vrtni komposter kojeg je moj stariji brat zatražio od grada, isto su se dijelili, ali se trebalo prijaviti i pokazati interes.


Ispred stana imamo tri kutije za odvajanje otpada, odvajamo papir, plastiku i metal. Imamo i par vrećica u koje odvajamo, elektroniku, baterije, lijekove, žarulje.


Staru robu odvajamo i vozimo na reciklažno, a onu u malo boljem stanju poklanjamo rodbini ili nosimo u Humanu Novu.


Spremamo i čepove od boca i doniramo UOLL-u (Udruga oboljelih od leukemije i limfoma), oni čepove prodaju kao sirovinu, jer je ta plastika puno kvalitetnija od plastike iz boca.


Trudimo se što više kupovati žitarice, orašide i slično u rinfuzi u trgovinama zdrave hrane gdje pakiraju u papirnate vrećice, koristimo višekratne vrećice za povrće kada kupujemo u velikim trgovinama.


Naručujemo voće i povrće od OPG-ova kada možemo. Ne dovoljno često, ali izrađujem bademovo, zobeno i mlijeko indijskih oraščića doma. Mama i ja znamo obići obližnje Second Hand trgovine u potrazi za novom robom.


Knjige poklanjamo u knjižnice u ruralnim krajevima.˝



Iako je fotografiranje dio njezinog posla kao grafičke dizajnerice, Matea često i u svoje slobodno vrijeme fotografira, sve više vremena provodi u prirodi i posebno voli rane šetnje na Jarunu. Voli otkrivati novu glazbu, isprobava zdrave recepte i osmišljava vlastite recepte, čita knjige, druži se s prijateljima i brine o dvije mace koje je tek nedavno udomila.



Jako ti je važna zdrava prehrana, možeš li podijeliti s nama neki svoj najdraži recept?

˝Da, između 12. i 14. godine razvila mi se intolerancija na puno osnovnih namirnica pa sam tada počela paziti na prehranu i zdravo se hraniti. Nekada mi bude žao, ali zapravo mi je jako draga moja intolerancija na sve te namirnice jer sam otkrila nebrojeno puno novih jela, recepata, namirnica, naučila kuhati i isprobavati nove kuhinje. Nemam neki najdraži recept, ali evo baš danas sam izmislila neko novo varivo i oduševila i roditelje i mlađeg brata i sebe.˝


RECEPT:

Varivo: Na kokosovom ulju pirjati 1 luk s nekoliko mrkvica narezanih na kolutiće, kada luk postane proziran dodati 2 nasjeckana češnja češnjaka. Nakon minutu-dvije ubaciti šalicu suhe crvene leće, promiješati. Uliti biljni temeljac (ja sam napravila kocku) toliko da prekrije sve u loncu. Dodati po jednu limenku kokosovog mlijeka, crvenog graha, i duplu limenku slanutka. Kuhati 10ak minuta pa dodati brokulu i buču (butternut/hokkaido ili sl.) narezanu na kockice, količina po želji, mi volimo gusto pa je bilo puno. Kuhati dok se brokula ne omekša. Začinjeno je Fajita začinom kojeg obožavam i radim ga doma, količinu ne znam jer ga jako volim pa sam stavila puno

BONUS RECEPT :D

Fajita: žlica gustina, 2 žličice chilija, 1 žličica mljevena slatke paprike u prahu, 1 žličica soli, 1 žličica šećera, 1/2 žličice luka u prahu, 1/4 žličice češnjaka u prahu, 1/4 žličice kumina, 1/4 žličice kajenskog papra ili mljevene ljute paprike




I za kraj, koje si 2 stvari naučila o sebi i životu u posljednjih godinu dana?

˝Prije godinu došlo je do ogromne promjene u mom životu. Izašla sam iz duge veze, završila faks i trebala postati odrasla osoba. Bila sam pod stresom dosta dugo, nervozna zbog tog novog života u kojem kao da krećem skroz ispočetka. Odlučila sam se prepustiti trenutku, ne se uspoređivati sa drugima i pokušati ih dostići, dopustiti si isprobati i napraviti sve što poželim, bez obzira na druge, njihove planove, i puteve u životu.

Naučila sam da treba ići svojim tempom, u redu je usporiti, pronaći se i razviti u novim iskustvima. U redu je mijenjati sebe, svoja razmišljanja i ciljeve. Veseliti se novim trenutcima i događajima, ali ići svojom brzinom.

Ulaziti u sve bez očekivanja i prepustiti se struji događanja. Moja mantra ove godine je go with the flow.˝






363 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page